He's crowned with many crowns 2017

 

Acryl op linnen. 100 x 100 cm 

 

IK BEN DIE IK BEN spreekt de Heer in Exodus 3:14

 

 1En Mozes hoedde het kleinvee van zijn schoonvader Jethro, de priester van Midian. Hij dreef het kleinvee tot voorbij de woestijn, en hij kwam bij de berg van God, de Horeb.

2En de Engel van de HEERE verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een doornstruik. Hij keek toe, en zie, de doornstruik brandde in het vuur, maar de doornstruik werd niet verteerd.

3Mozes zei: Laat ik nu naar dat indrukwekkende verschijnsel gaan kijken, waarom de doornstruik niet verbrandt.

4Toen de HEERE zag dat hij ging kijken, riep God tot hem uit het midden van de doornstruik en zei: Mozes, Mozes! Hij zei: Zie, hier ben ik!

5En Hij zei: Kom hier niet dichterbij. Doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats waarop u staat, is heilige grond.

6Hij zei verder: Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob. En Mozes bedekte zijn gezicht, want hij was bevreesd God aan te kijken.

7De HEERE zei: Ik heb duidelijk de onderdrukking van Mijn volk, dat in Egypte is, gezien en heb hun geschreeuw om hulp vanwege hun slavendrijvers gehoord. Voorzeker, Ik ken hun leed.

8Daarom ben Ik neergekomen om het volk te redden uit de hand van de Egyptenaren, en het te leiden uit dit land naar een goed en ruim land, naar een land dat overvloeit van melk en honing, naar het gebied van de Kanaänieten, de Hethieten, de Amorieten, de Ferezieten, de Hevieten en de Jebusieten.

9Nu dan, zie, het geschreeuw om hulp van de Israëlieten is tot Mij gekomen. En Ik heb ook de onderdrukking gezien waarmee de Egyptenaren hen onderdrukken.

10Nu dan, ga op weg. Ik zal u naar de farao zenden, en u zult Mijn volk, de Israëlieten, uit Egypte leiden.

11Mozes zei echter tegen God: Wie ben ik, dat ik naar de farao zou gaan en de Israëlieten uit Egypte zou leiden? 12En Hij zei: Voorzeker, Ik zal met u zijn, en dit zal voor u het teken zijn dat Ík u gezonden heb: Als u het volk uit Egypte geleid hebt, zult u God dienen op deze berg.13En Mozes zei tegen God: Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?

 

14En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.

 

IK BEN DIE IK BEN/ IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL spreekt de Heer in Exodus 3:14.

Dit is DE NAAM van God.

 

Vroeger hoorde ik het verhaal van 'Mozes en de brandende braamstruik'... Dus mijn idee was dat er in de woestijn braamstruiken groeiden, zoals ik die kende.

Nu weet ik inmiddels dat braamstruiken zoals wij die kennen niet groeien in de woestijn, dus wat was het dan wel? Ik dacht aan de acacia, daar had ik al eerder over geschreven ( Eye of God ) maar een boom is geen struik… Na enig speurwerk ontdekte ik dat er ook acacia-struiken zijn in de woestijn!

 

Dat God zich in deze struik openbaarde was niet bij gebrek aan andere begroeiing. Na de zondeval spreekt God tegen de mens o.a. dat de aarde dorens en distels voort zal brengen ( het lijden ), deze vloek werd door Jezus aan het kruis onttroont en overwonnen, de doornenkroon was en is daar het symbool van. 

Dat God zich in een brandende doornstruik voor het eerst aan Mozes openbaart is dus een enorm profetisch gegeven van het feit dat God afdaalt en naar ons toekomt, zich in het lijden van en aan de mens bekend maakt, en daar zelf ook de uitkomst in gaat bieden...


 

Ik had eerst het idee om een enorm vurig geheel te schilderen met de Engel des Heren, waarvan ik denk dat het Jezus zelf was gezien het gegeven dat Hij spreekt “ IK BEN…

Dit is ook wat Hij spreekt bij zijn gevangenneming beschreven in het Johannes evangelie.

Jezus zegt niet ; ' Ik ben het' zoals de vertalingen weergeven, in de grondtekst staat ; IK BEN .

En daar ging zo'n kracht vanuit dat iedereen omviel...

 

 Ik wilde niet de doornstruik als struik schilderen zoals je vaak ziet, maar wel iets van takken met dorens als de suggestie ervan.

Ik was niet tevreden met het beeld dat ontstond en dacht vervolgens verder richting de doornenkroon, maar vond dat een te ‘heftige’ doorvoer...nou bleek dit dus juist DE boodschap te zijn!

 

De titel van het schilderij wordt ; ‘He is crowned with many crowns’

 

En zo begon ik  'overnieuw' . 

 

Hieronder een impressie van een aantal fases.

 

Inmiddels is het schilderij voltooid...20okt 2017

 

Onderin het schilderij staat de Hebreeuwse tekst ‘ IK BEN DIE IK BEN ‘ 

De doornenkroon is daarboven groot en voluit in beeld en wordt a.h.w. verteerd door het vuur, Jezus heeft met Pesach de vloek aan het kruis verbroken, waarvan de doornenkroon het symbool.

( De doornstruik verbrandde niet bij Mozes.)

De schaduw van de doornenkroon is goud en loopt over naar de vele kronen, de zegekroon, een zonnekroon.

Goud is het geestelijke beeld van Gods Koninkrijk, het metaal van Koningen.

De bijbelse feesten zijn schaduwfeesten/ profetische feesten, die verwijzen naar Jezus, Zijn bediening en Zijn Koninkrijk . Er staan nog grote dingen te gebeuren!